Benvingut a la web
Cada vegada es va fent mes malbé l’antiga i dolça parla catalana, cosa que deu passar si fa no fa amb totes les llengües de l’entorn, però quan una llengua és minoritària, resulta mes acusat. Per altra part, sembla que hi ha la consigna de canviar les paraules més castisses del català per paraules equivalents castellanes que no continguin els sons típics del català: ja, jo, ix, ge, gi, xa, xe, xi, etc. Heus ací un petit ventall de paraules o també expressions en declivi substituïdes, sovint expressament, per altres castellanitzades:
tenir por = témer
no s’hi veu gens = no es veu res
estripar = trencar un paper
prou = és suficient o l’adverbi afirmatiu “si” menys contundent (quina llàstima, arraconar el prou)
sovint = freqüentment
remenar, esverar = agitar
empipar = irritar
rialla = somriure (adéusiau rialles)
pair = digerir (un dels casos més tristos)
enllestir = ultimar
el punt de les 10 = les 10 en punt
és aquí, hi és = està aquí
xerrar, enraonar = parlar
caure = caure’s
els cabells = el cabell
torna del canvi = la volta
Nadal = Nadals
de demà en vuit = d’aquí a una setmana
l’endemà = el dia després
tant si com no = sí o sí
dilluns, dimarts... = el dilluns, el dimarts... (castellanitzada horrible que sembla imparable)
fer el cafè = prendre el cafè
rai, malament rai = malament (rai, intraduïble al castellà)
és allò que no hi ha = únic, rar (intraduïble)
fer malbé = deteriorar
xocar = col·lidir
maco, eixerit, formós = guapo
escarrafaal, merder, batibull, daltabaix... = follón
2/4 de 8 = 7 i mitja.
I així entre tots podríem seguir fins a l’infinit. El model cultural actual imposat per l’èlite mundial és purament materialista. Ha fet fora del Batxillerat les Humanitats, a penes s’ensenyen literatura, història, art, religió, filosofia, llengües clàssiques. Estem assistint al rèquiem de moltes llengües i en general de la llengua en si mateixa i ningú no sembla reaccionar. Bé, algú sí que intenta fer-hi quelcom pel seu compte, com Jordi Badia i Pujol, tot una delícia, en El clot de les Ànimes, https://blocs.mesvilaweb.cat/jbadia/
Segurament es podria seguir amb més mesures, però s’havia d’arribar a la dotzena, a ser possible un xic originals, com ho són les dues primeres i potser massa i tot.
A Espanya, i també a Catalunya pel que fa al català, s’ensenya a llegir amb el mètode global i ja fa anys que es va desterrar el mètode sil·làbic amb el qual els nostres pares i avis i molts de nosaltres vam aprendre a llegir en quatre dies. Ara molts nens i nenes tenen grans problemes per llegir durant tota la Primària, que és fins als 11 anys.
El mètode global consisteix en ensenyar a llegir paraula per paraula. Han de fotografiar la paraula a còpia de veure-la moltes vegades: PORTA, AIGUA, ESTEL, ROSER, PILAR, MIQUEL, ANDREU... En canvi el mètode sil·làbic comença per ensenyar les cinc vocals i després a llegir-les combinades amb les consonants, de síl·laba en síl·laba: ma, me, mi... ra, re, ri... Al cap de poc ja es poden llegir paraules senceres: mama, nena, pila, gallina . Després s’ensenyen les síl·labes inverses: ab, ac, oc, uc, am, em, im etc. i les altes combinacions, com bra, bre,bri... tra tre,tri... tar, ter, tir... etc. El resultat és que en qüestió de mesos ja s’ha après de llegir i molt abans dels cinc anys, si es vol. En canvi, amb el mètode global, cada vegada que l’alumne es troba amb una paraula nova, i no diguem si és llargueta, ja dubta, intenta endevinar-la per anar de pressa i massa sovint l’erra. No està acostumat a sil·labejar amb rapidesa. I això passa fins i tot amb nens llestos, i augmenta els casos de dislèxia i fracàs escolar. El mètode global és propi de llengües immensament complicades com l’anglès o l’alemany en les quals no hi ha regles gramaticals fiables. Per exemple, a en anglès pot llegir-se a, ei, o i fins i tot e. La e: i, e... La u: u, a, o, iu... No hi ha manera de saber la pronúncia dels mots si no s’han sentit a dir moltes vegades. Doncs, bé, aquest mètode global s’ha volgut imposar també al castellà, català, basc, gallec... que són idiomes molt senzills de llegir. És un mètode criminal. Ho va dir el govern francès, ja l’any 2005, alarmat pels casos de dislèxia i perquè als 11 anys molts nens encara no sabien llegir. Van imposar per decret el retorn al mètode antic, al mètode sil·làbic. I això a mig curs. També l’abril de 2012 va saltar a la premsa una notícia sorprenent. Una mestra d’Andorra, Garbina, de l’escola espanyola, seria acomiadada a la fi del curs perquè ensenyava massa als seus pàrvuls, ja que amb 4 anys ja sabien llegir, escriure, sumar i restar. Tots els alumnes i pares n’estaven molt contents, però la mestra no encaixava en el programa educatiu espanyol. Ja ho va dir un iluminati fa anys: la canalla estudiaran molts anys, però no aprendran res. I és el que ha passat. Tothom sap que Alemanya està important tècnics i professionals qualificats. El que no se sap és que a Alemanya no s’ensenya a llegir fins als 6 anys i ara en recullen les conseqüències. Tot això no passa perquè sí. Està tot programat perquè la gent no aprenguin i els països puguin ser més manipulables. Per tant, no és culpa dels nostres mestres. CONSELL: Compreu un llibre de mètode sil·làbic i ensenyeu a llegir els fills a casa tant aviat com pugueu. Ja fa anys que es va demostrar que el cervell dels nens a partir dels 5 anys ja ha fet el seu procés i allí es queda amb el seu grau d’intel·ligència corresponent per a la resta de la vida. És quasi impossible trobar un llibre escolar sil·làbic. Encara que siguin en castellà, no importa perquè també la gent gran saben llegir perfectament en català, tot i haver-ne après en castellà. Amb el mètode global i els pocs anys que van anar a estudi, la majoria serien analfabets.
Francia prohibirá el método global de lectura por los numerosos casos de dislexia
Este sistema introduce a los niños en el mundo de la lectura a través del reconocimiento global de cada palabra
El ministro francés de Educación Nacional, Gilles de Robien, ha puesto en marcha una campaña contra el método global de aprendizaje de la lectura y ha asegurado que en ocho días se publicará una circular para prohibirlo definitivamente.
La circular se aplicará a partir de enero de 2006 "y los profesores no tendrán ya derecho a aplicar el método y las obras basadas en el mismo no deberán ser utilizadas", ha señalado De Robien, que, entre las razones que le han llevado a tomar esta decisión a mitad de curso, destaca "la epidemia de dislexia provocada por el método global".
Esta manera de enseñar a leer, efectivamente identificada por numerosos profesionales como causante de dislexia, introduce a los niños en el mundo de la lectura a través del reconocimiento global de cada palabra, técnica muy diferente al tradicional método silábico.
El ministro espera así obtener en los próximos 15 años una disminución del número de niños que no saben leer ni escribir correctamente a los 11 años de edad.
Comentarios recientes
28.10 | 17:01
Orgullosa del apellido que me dieron los abuelos y mis padres, Tugues . Ya no hablo el catalán. Lo recuerdo muy poco. Les agradezco traducir al español. Gracias Gloria Tugues.
08.11 | 22:48
Que bonito saber de donde viene el apellido de mis hijos, tan poco común, pues de todos los países en los que he vivido sólo conozco familia de mi esposo con este apellido, Moltes Gràcies
22.10 | 06:04
Hola, mi apellido es Tugues, de la región de Manresa y Montserrat. Llevo ya mucho tiempo investigando y es poca cosa lo que he encontrado. Mucho te agradecería si pudieras orientarme. Gracias.
18.10 | 10:23
Salutacions, El meu cognom és Canas. Tota la vida he pensat que era un nom castellà fins que em van dir que la ciutat francesa de Cannes en occità s'escriu Canas. Saps alguna cosa sobre aquest cognom?